اخبار مجالس و عروسی اخبار مجالس و عروسی .

اخبار مجالس و عروسی

تعیین جنسیت از دروغ تا واقعیت…!؟ | تاثیر رژیم‌ها، غذاها و مکمل‌ها

تعیین جنسیت از دروغ تا واقعیت…!؟ | تاثیر رژیم‌ها، غذاها و مکمل‌ها

جشن تعیین جنسیت

دیار میرزا

امروزه به کمک تکنیک های جدید علم پزشکی بسیاری از رویاها و آرزوهای انسان در خصوص درمان ناباروری و تعیین جنسیت ممکن شده، که در ایران و استان گیلان بهترین متخصص زنان رشت نیز همپای سایر کشورهای پیشرفته جهان امکان انجام این کار فراهم شده است.
دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان،زایمان و نازایی دارای بورد تخصصی:

تعیین جنسیت جنین قبل از تولد جزو آرزوهای دیرین بسیاری از انسانها می‌باشد شاید برای برخی هیچ تفاوتی از این نظر وجود نداشته اما بدون شک برای برخی دیگر مساله ای مهم بوده است.
امروزه به کمک تکنیک های جدید علم پزشکی بسیاری از رویاها و آرزوهای انسان در خصوص درمان ناباروری و تعیین جنسیت ممکن شده، که در ایران و استان گیلان بهترین متخصص زنان رشت نیز همپای سایر کشورهای پیشرفته جهان امکان انجام این کار فراهم شده است.

متاسفانه در فضای مجازی شاهد این هستیم که برخی افراد سودجو با ارائه اطلاعات غیر علمی و غلط یا خرافات در خصوص تعیین جنسیت و درمان ناباروی مداخله میکنند و موجب سردرگمی و تلف شدن فرصت درمانی اشخاص میگردند.لذا در این‌مقاله سعی شده بر پایه علم پزشکی، پاسخ به این سوال مبتلابه داده شود.

 

شاید یکی از سوالات پرتکرار اکثر افراد این است، جنسیت جنین را چه چیزهایی تعیین می‌کند؟

در یک جمله، کروموزوم‌های X و Y تعیین‌کننده جنسیت کودک‌اند. تخمک همیشه کروموزوم X را حمل می‌کند، درحالی‌که اسپرم یا حامل کروموزوم X است یا Y. اگر اسپرم Y تخمک را بارور کند، شما فرزند پسر یا ترکیب کروموزومی XY را خواهید داشت. اگر اسپرم X تخمک را بارور کند، نتیجه XX یا فرزند دختر خواهد بود.
فرض بر این است که نیمی از نوزادان پسر و نیم دیگر دخترند، اما این دقیقاً درست نیست. نرخ جهانی حال حاضر در جهان ۱۰۵ تا ۱۰۷ پسر در برابر هر ۱۰۰ نوزاد دختر است. گرچه این گفته به آن معناست که تعداد نوزادان پسر متولدشده بیشتر از تعداد نوزادان دختر است، اما لزوما به این معنا نیست که شانس داشتن نوزاد پسر برای هر زوج از شانس داشتن دختر بیشتر باشد.

علم پزشکی با سه روش به تعیین جنسیت نوزاد قبل از تولد می‌تواند کمک کند:

روش اول استفاده از روش آی یو آی IUI
روش دوم استفاده از روش تغذیه
روش سوم استفاده از روش آی وی ف IVF

تعیین جنسیت با IUI:

مرتب‌سازی اسپرم با MicroSort® چنین روندی دارد: آقا نمونه اسپرمی را با روش خودتحریکی تولید می‌کند. سپس، از فرایند شست‌وشوی مخصوصی برای حذف مایع منی و اسپرم‌های غیرمتحرک استفاده می‌شود.
در مرحله بعد، سلول‌های اسپرم با رنگ خاصی رنگ‌آمیزی می‌شوند که با محتوای DNA یافت‌شده در سلول‌های اسپرم واکنش نشان می‌دهد. سلول‌های اسپرم در فلوسایتومتر قرار داده می‌شوند که درواقع نوعی فناوری است که شناسایی ذرات موجود در مایع را با عبور دادن لیزر ممکن می‌کند. سلول‌های اسپرم X محتوای DNA بیشتری نسبت به سلول‌های اسپرم Y دارند، بنابراین، سلول‌های اسپرم X هنگام عبور نور فرابنفش روشن‌تر به نظر می‌رسند.
به‌این‌ترتیب، سلول‌های اسپرم یکی‌یکی مرتب و شناسایی می‌شوند. این تکنولوژی روشی عالی به شمار نمی‌رود. درواقع، در حال حاضر غیرممکن است که ترتیب خالص اسپرم X یا اسپرم Y به دست آید. سپس نمونه متمرکز بر اسپرم X یا Y از طریق IUI به رحم خانم منتقل می‌شود.

 

نرخ موفقیت آزمایش‌های بالینی روش MicroSort®

نرخ موفقیت آزمایش‌های بالینی روش MicroSort®، که در ایالات متحده انجام شده است، از این قرار است:
* برای زوج‌هایی که فرزند دختر می‌خواستند، نمونه‌های اسپرم جنسیت دختر، حاوی ۸۷% از سلول‌های اسپرم حامل کروموزوم X بود. وقتی این نمونه‌ها برای تلقیح یا در IVF استفاده شدند، درصورتی‌که بارداری و تولد اتفاق می‌افتاد، %۹۳ حاملگی‌ها به فرزند دختر منجر می‌شدند.
* نمونه‌های مرتب‌شده اسپرم مذکر حاوی ۷۴% از سلول‌های اسپرم حامل کروموزوم Y بود. درصورتی‌که حاملگی و تولد موفق اتفاق می‌افتاد، ۸۵% فرزندان پسر بودند.
مشخص نیست که قرار گرفتن سلول‌های اسپرم در معرض رنگ، نور فرابنفش یا فشار بالای ایجادشده در فلوسایتومتر با چه خطرات و ریسک‌هایی همراه است. این احتمال وجود دارد که چنین اقداماتی ریسک آسیب کروموزومی به سلول‌های اسپرم را افزایش دهد، اما در حال حاضر اثباتی برای این گفته یافت نشده است.
اگرچه همانطور که گفته شد در روش IUI تعیین جنسیت صد در صد نمیباشد ولی در زمینه درمان های کمک باروری جزو شیوه هایی با موفقیت مقبول، کم هزینه و عوارض دارویی ناچیز می‌باشد که میزان محبوبیت این شیوه در درمان های کمک باروری را بسیار بالا برده هست.

 

تاثیر رژیم‌ها، غذاها و مکمل‌ها در تعیین جنسیت جنین:

تقریباً تمام رژیم‌های غذایی تعیین جنسیت کودک در سه دسته کلی قرار می‌گیرند:
* محاسبه کالری و چربی
* غذاهایی که ظاهراً بر pH بدنتان اثر می‌گذارند
* کاهش یا افزایش ورودی مواد معدنی خاص

رژیم‌های کالری ـ چربی

براساس این نظریه‌ها، مادرانی که رژیم‌هایی با کالری بالاتر دارند به احتمال بیشتری فرزند پسر به دنیا می‌آورند. وقتی میزان کالری در رژیم غذایی کاهش می‌یابد، احتمال به وجود آمدن فرزند دختر بیشتر می‌شود. بااین‌حال، بعید است محتوای چربی یا کالری رژیم غذایی‌تان شانس بارداری فرزند دختر یا پسر را تغییر دهد.
نظریه‌های رژیم pH براساس این نظریه‌ها، می‌توانید میزان pH بدنتان را با تغییر رژیم غذایی‌تان رو به اسیدی یا قلیایی شدن ببرید. گفته می‌شود هرچه میزان pH اسیدی‌تر باشد، شانس به وجود آمدن دختر بیشتر می‌شود. هرچه هم این میزان قلیایی‌تر باشد، به احتمال بیشتری فرزند پسر به وجود می‌آید.
این نظریه‌ها براساس مطالعات این ویترو هستند که درباره چگونگی واکنش سلول‌های اسپرم به محیط انجام شده‌اند. این گفته درست است که در محیط آزمایشگاه سلول‌های اسپرم X شرایط اسیدی را بهتر از سلول‌های اسپرم Y تاب می‌آورند. بااین‌حال، در استفاده از این روش، دو مشکل بروز می‌کند:
۱_ با تکیه بر آنچه در آزمایشگاه مشاهده می‌شود، پیش‌بینی واکنش سلول‌های اسپرم در محیط واقعی غیرممکن است.
۲_ بدن شما برای حفظ هموستاز، یا شرایطی که برای زنده ماندن و سلامتی ایده‌آل است، به‌سختی کار می‌کند. این تلاش شامل حفظ سطوح مختلف pH نیز هست. سطح pH بدنتان براساس هورمون‌ها، ساعت روز، سطح استرس و بسیاری از فاکتورهای دیگر عوض می‌شود. شما به‌راستی نمی‌توانید کنترلی روی این موضوع داشته باشید. به‌ویژه طوری که برای داشتن فرزندی با جنسیت خاص سطح pH را به میزان معینی برسانید.
رژیم‌های حاوی مواد معدنی براساس این نظریه‌ها، رژیم‌هایی با سدیم و پتاسیم پایین و کلسیم و منیزیم بالا شانس داشتن دختر را بالا می‌برند. درباره این نظریه فقط یک مطالعه بسیار کوچک انجام گرفته است. از ترکیب این روش و زمان‌بندی زمان دخول جنسی استفاده می‌کند. ۸۱ درصد افرادی که در این مطالعه شرکت کرده و معیارهای آن را رعایت کرده بودند صاحب فرزند دختر شدند.

 

هشداری درباره رژیم‌های غذایی تعیین جنسیت جنین

برخی از رژیم‌های غذایی که برای تعیین جنسیت توصیه می‌شوند ممکن است تنوع غذاهای مصرفی یا میزان کالری دریافتی‌تان را بسیار محدود کنند. پس از مدت زمان معینی، باعث کمبودهای ویتامین و مواد معدنی ‌شود.به خاطر داشته باشید که این اقدامات می‌توانند برای سلامتتان مضر باشند. بنابراین، قبل از شروع هر رژیم غذایی یا دریافت هرگونه ماده مکمل، حتما با پزشک متخصص زنان‌خودتان مشورت کنید.


انجام روش تعیین جنسیت جنین قبل از تولد چندین سال است که توسط مراکز درمانی مختلف انجام می شود
تعیین جنسیت جنین قبل از تولد هم به واسطه علاقه والدین به یک جنس خاص و هم به علت انتقال بیماری های ژنتیکی وابسته به جنسیت خاصی صورت می گیرد.

در این روش با توجه به اینکه برای انتخاب جنسیت مورد نظر باید تعدادی از سلول ها را حذف کرد برای زوجینی که دارای مشکلات ناباروی هستند به هیچ عنوان توسط جراح زنان رشت مورد استفاده قرار نمی گیرد زیرا انجام این روش مستلزم حذف نیمی از تخمک و اسپرمهای حاوی جنسیت غیر دلخواه است که شانس و احتمال باروری و بچه دار شدن آنها را کاهش می دهد.
هزینه این عمل بسیار بالاست و خیلی از افراد توانایی پرداخت هزینه این عمل را ندارند.و علاوه بر آن شانس کلی موفقیت بارداری در این شیوه معادل ۴۰٪ می‌باشد که جزو محدودیت های این شیوه درمانی است.

النهایه استفاده از روش‌ تغذیه ای برای تعیین جنسیت یک روش بی عارضه و بی خطر و مقرون به صرفه می باشد که علی رغم صد در صد نبودن میزان موفقیت ۷۰ الی ۸۰ درصد دارد ، به لحاظ حساسیت و تخصصی بودن موضوع بهتر است جهت اخذ نتیجه، مشاوره تغذیه ای قبل از اقدام به بارداری توسط پزشک متخصص زنان رشت انجام شود.

 

 

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۲۶:۳۶ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)